الأربعاء، 13 يوليو 2011

علشان منزعلش منك ..

جميل قوي إن الواحد يشعر إنه عبقري أو إنه عنده المقدرة على تكوين نظرية يكون منبعها الرئيسي هو مخه ويلاقي ناس حوله بتحرك راسها موافقاه على هذه النظرية الفريدة من نوعها .. جميل بردو إن الإنسان يعترف بفشله في اثبات نظريته فيغير رأيه أو يرجع عن قراره المهم إنه يكون فعلا فشل.

الوحش بقى إنك تبقى بتدور على إيه اللي لو قلته هتشوف أكبر عدد من الناس بيهز راسه موافقك على كلامك بغض النظر عن قناعتك بالكلام ده أصلا أو هل فعلا أنت بذلت المجهود الكافي في البحث قبل ماتقول كلامك ده ولا قلته لإنه الإختيار الاسهل والاكثر جذبا للموافقات أو ال "LIKE" مثلا.

دعوني اوضح كلامي أكتر علشان محدش يرفع حجبه ويزغرلي !!

" الرجالة كلهم كده بيبصوا لبرة " .. " الستات كلهم كده بيقلبوا " .. وافضل بقى عمم عمم لحد ماتوصل للجملة اللي أنا جي أتكلم عليها .. " الشعب ده مينفعش معاه غير ....... " وحُط مكان النقاط أي حاجة زبالة بقى زي ما أنت عايز واتفرج على كام ابتسامة وكام وش بيهز راسه من فوق لتحت بيوافقك وكام واحد هيقولك آه والله .. ده حقيقي .. الله ينور عليك .. كانك قلت اللي كان نفسهم يقولوه بس مش عارفين يقفشوا التعبير المظبوط فانتا تحس بالشعور الجامد قوي اللي اتكلمت عنه في أول كلامي وهم يجيلهم اطمئنان إن في فالدنيا زيهم كتير الحمدلله ..

آه أنا قلت إن في ناس كتير هيعجبها جملة الشعب المصري ده مينفعش معاه غير قلة الادب أو الشعب ده مينفعش معاه ديمقراطية بس في ناس برده مش هيعجبها .. قبل مجادل في صحة الجملة الاولى أو التانية  .. أحب أسأل سؤال مين إنت جلالتك علشان تطلع نظرية على شعبك اللي هو إنت واحد منه وتقول الشعب ده مينفعش معاه غير كده .. فَكر كده هتلاقيها حاجة تضحك .. تاني هسألك أنت مين ؟ عرفني بنفسك !! .. يعني هل أنت وصلت لدرجة من الثقة بالنفس تخليك بكل فكاكا تقول جملة زي دي وإنت متأكد مية في المية إنها صح .. بحثت واثبت الحمدلله ؟ .. يا عم إنت مين ؟

طيب تعالوا نتوقع أشهَر رد  .. " أنا مواطن عايش في البلد دي من يوم ماتولدت وقرفت من الخراب والفساد وزاد زهقي وقرفي من البلد لما طلعت بره حدود المحروسة وقارنت لقيت إننا تحت اويييي بعدين مش هاحتاج أرد عليك أصلا إنت مش شايف حواليك ؟ يا عم إنت راجل متفائل وبتعيش في الوهم ربنا معاك " ...

اسمحلي أرد عليك .. لأ أنا شايف حواليا بيحصل إيه ولأ أنا مش عايش في الوهم وربنا معايا ومعاك يا سيدي .. في البداية كده هرد عليك الرد المنطقي اللي للأسف اصبح غير مؤثر بس خليني أقوله .. الشعب اللي مش عجبك اخلاقه للأسف ملقاش اللي يربيه قبل كده .. الشعب اللي مش عجبك ادبه في السواقة للأسف ملقاش شوارع منظمة وقواعد مظبوطة ومدرسة تعلمه اداب السوء قبل مايسوق , يعني هو ملقاش اللي يعلمه الادب في تعامله هيلاقي اللي يعلمه الادب في السواقة !! .. الشعب اللي بيرمي زبالة في الشارع ملقاش اللي يفهمه حجم الغلط اللي بيعمله ده.. ملقاش ملقاش ملقاش .. من الآخِر ملقاش اللي يحسسه إن دي بلده وبلده دي جزء منه .. تقوم تيجي إنت بجبروتك كده تقول الشعب ده مينفعش معاه غير قلة الادب أو مفيش فيه أمل .. أنا آسف لو ده رايك يبقى إنت أول واحد المفروض يستأصل من المجتمع المصري علشان يتصلح حاله .. ليه إنت ؟ .. علشان أنت اللي لقيت العلم وإنت اللي عرفت تفكر وتحكم ورحت حاكم على غيرك اللي هو الضحية اللي ربنا مدلوش الفرصة إنه يبقى مكانك وبيحط رجل على رجل كده ويطلع نظرية أو حكم ملوش حل زي اللي أنت طلعتوا ده ..

خليني اقسم اللي بكلمهم في المقال ده لنوعين .. منهم اللي نزل واتمرمط في ثورة يناير وبعد كام شهر من الثورة لما حس إن مفيش جديد راح رجع تاني للي كان بيفكر فيه اللي هو احنا عمرنا و و و .. الكلام الانهزامي المستفز ده .. أنا هقولك كلمتين وإنت اعقلهم .. يوم لما أنت نزلت الميدان وقررت تبيع نفسك لبلدك ده معناه إن مصر جواك خلاص دي حقيقة لازم إنت تقتنع بيها ولما نزلت الشارع كل لما حسيت إن في احتياج إنك تنزل ده كان عن قناعة منك إنك عايز بلدك حالها يتغير .. فـمتجيش دلوقتي تعيش في دور الخواجة اللي باصص من فوق على شوية عشوائيات وشوية كائنات عايشة فيها وإنك مش مجبر خالص تعيش مع الكائنات العشوائية الضارة بالصحة دي .. كأن ربنا خلقك علشان تعيش " برنس " مش تعبان في حاجة أو بالك مشغول بحد أو تشوف منظر يوجعك وتبقى عايز تغيره .. صدقني لو أنت رجعت تقول الجمل الانهزامية علشان أنت عارف إن في ناس كتير مبزلتش مجهود في التفكير زيك وبالتالي هيوفقوك وهيسافولك فـصدقني في ناس أكتر منهم هيزعلوا من كلامك .. ده لو إنت بتقول الكلام ده من منطلق إنك عايز ناس توافقك .. لو بتقوله من منطلق إن ده رايك ومقتنع بيه فاسمحلي اطلب منك طلب .. مادام ده رأيك وإنت في يوم حسيت يعني إيه الواحد يبقى عنده أمل في بلده بلاش تنشر الاحباط مادام إنت كده كده مش مستفيد حاجة .. مش علشان بجملتك دي هتقلل عدد الناس المتفائلة لأ .. الحمدلله الثورة أثبتت إن البلد فيها كتير قوي خايفين عليها ومهما قلوا هيفضل العدد كتير.. والشعب اللي إنت شايفه جاهل وقليل الادب ومفيش منه أمل .. هو هو الشعب اللي لوحده من غير مياخدها في مدرسة فِهِم إنه متداس على رقبته بالجزمة وقرر ينزل الميدان ويبيع عمره علشان البلد حالها يتغير .. لما يبقى شعبك اللي معظمه مطحون عنده العقلية اللي خلته يدرك إن العيشة اللي عيشها دي مش عيشة ومن المنطلق ده قرر ينزل ويطلب حقه ..بلاش تنشر احباطك علشان الجزء المطحون في بلدك مش ناقصك إنت يا متعلم ياللي إنت المفروض امله في الدنيا دي بعد ربنا عز وجل ..  فـمش هتبقى إنت والايام عليه ..

أما بقى النوع التاني اللي هو من الاساس كان ضد الثورة وفضل أعد بيتلكك على أي حاجة سلبية تحصل علشان يقول آدي يا عم الثورة واللي عملته الثورة .. على رأي إبراهيم عيسى لو اتكعبلو في طوبة بيقولوا الثورة .. الناس دي معتقدش إني لو قررت أكتب عنهم مقال أو حاجة هعرف اكلمهم بلغة محترمة أنا آسف .. لأن أي واحد وهو بيكتب أي حاجة لازم يبقى عنده هدف أو رسالة أو أي حاجة .. وأنا هدفي من اللي باكتبه في المقال ده إني اوصل رسالة وطلب لكل اللي كان مع الثورة واتمرمط فيها عصبيا وجسمانيا ودلوقتي رجع يقول مفيش أمل ومفيش فايدة .. متفائل يا سيدي إنك تبطل تطلع كلام سخيف وتبتدي تشتغل شوية ..

الرسالة في جملة كده .. ياريت تراجع نفسك وتحاول ترجع بذاكرتك قبل الثورة لما كنت محبط برده وشايف إن شعبك ده مفيش منه فايده ولما جت الثورة انشكحت ارجع وانشف وزق معانا .. العربية هتمشي هتمشي مادام في ناس بتزقها وصدقني في ناس بتزقها الفكرة إن كل مااللي بيزقوا زادوا العربية هتدور اسرع .. لو كلامي محوأش معاك فـمعلش خليك ساكت سكوتك لوحده مفيد .. خاصتا إنك لما ببساطة بتقول " الشعب المصري ده ميجيش غير بالشتيمة " ولا أي جملة من النوع ده إنت بتغلط في نفسك وفيَّ وفي ناس تانية كتير لو إنت عادي متعود تغلط في نفسك كده براحتك دي حرية شخصية بس معلش ماتغلطش فية وفي غيري علشان منزعلش منك :)  

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق